top of page

Group

Public·17 members

Polimas 2007 Bdk Elektrik 013


adoiii..kahkah..terbahak2 aku gelak,casman dh latu wat lawak ptg2 ni.nk menyamar jd IR lak..adoi..sedor la diri tu.-------------------------------------sokong2..sebenarnya chargeman2 kerajaan semua dorang jeles sbb taraf dorang masih terus menerus dihina..takat ada B4 bukan boleh g amik degree dalam engineering..butuh pak korang la chargeman..harap riuh dlm blog je berani..terima la hakikat yg korang ttp x dipandang dalam gomen ni..sbb dulu nak masuk keje gomen minima SRP/PMR..ish2...teruk kan?? bodoh kan?? tu la..pi la minta jadi ultraman taro plak..pastu nak cerita bab2 akta bekalan elektrik..apa barang..org sekarnag cerita bab gaji dan darjat je...hahah




Polimas 2007 Bdk Elektrik 013



kawan2 juruteknik elektrik gomen, toksah dok layan le puak2 chargeman ni.takat sembang bab akta bekalan ke apa, pi sembang dgn atok kau yg dah mampus tu lagi bagus..korang ttp 4 deee...lain kali dalam kehidupan ni, akedemik mau tinggi..amik kemahiran takat jadi barua juruteknik boleh le..face the fact la woo ultraman and fuckman.


Di dalam sektor awam kami dari jawatan ini memang tidak ramai di dalam satu organisasi, berkemungkinan pihak JPA dan CUEPACS terlepas pandang. Untuk pengetahuan, kami adalah pemegang sijil Kompeten yang memerlukan peperiksaan khas dari pihak Suruhanjaya Tenaga. Sijil kami setaraf dengan sijil dari Politeknik dan lebih tinggi dari sijil SKM.-----------------------------------setaraf sijil politeknik apa bai?? setaraf ayah kau ke?? sijil poli akedemik..korang chargeman tu kemahiran/kompeten..korang bukan boleh naik jadi engineer kerajaan pun...podah..sembang je kemas dlm blog, tulis akta bekalan elektrik al...mcm la power sgt..harap gaya je lebih bila masuk bilik suis...last2 suruh panggil kontraktor..kami mmg jurutyeknik ni kalau sambung diploma atau degree boleh gak minta jawatan lebih tinggi...bongok punya chargeman..budget taiko sgt la tu nak taruh juruteknik dgn nak ajak fight bab2 praktikal...praktikal ni mmg sesuai utk korang yg bodoh amik kemahiran je..ada faham ka ?


laluan kerjaya org yg ada akademik di kerajaan..sijil politeknik - juruteknikdiploma - pen juruteradegree - engineer..korang punya laluan kerjaya bg chargeman apa plak??setakat ada B4 dok duduk keras dlm kerajaan MMG BODOHHHH TERAMATTTTT..ada ke boleh naik smpai J54 kalau ada chargeman?? ada chargeman daerah setaraf Jurutera daerah ke?? setahu aku kalau di JKR Juruteknik Elektrik yg jadi OIC Daerah utk kerja elektrik..korang chrageman ttp jadi barua juruteknik ja g periksa kerosakana...bab2 buat sebutharga dan kuasa panggil kontraktor korang bukan ada kuasa..sbb tu korang chargeman dengki dgn juruteknik sbb korang x boleh panggil kontraktor sbb korang KEMAHIRAN dan bukan AKADEMIK..lain kali kalau nak kerja senang lenang dan x kotor tangan, x yah blaja kemahiran la tuuii...la dah dengki dgn juruteknik..apa barang...menyalak la mcm mana sekalipun, chargeman ttp gred 4 jeeeeee....padan muka..


KUASA YG DIBERI KEPADA ORG KOMPETEN......AKTA BEKALAN ELEKTRIK 1990PEMBERITAHUAN BEKALAN ELEKTRIK (PENGECUALIAN) 1994PADA menjalankan kuasa yang diberikan oleh seksyen 54 Akta Bekalan Elektrik 1990, Menteri membuat pemberitahuan berikut:Pemberitahuan ini bolehlah dinamakan Pemberitahuan Bekalan Elektrik (Pengecualian ) 1994 dan hendaklah mula berkuatkuasa pada 1hb April 1994.Menteri mengecualikan-(a) mana-mana orang yang menggunakan, mengerjakan atau mengendalikan atau membenarkan diguna, dikerja atau dikendalikan apa-apa pepasangan daripada perenggan 9(1)(a) Akta kecuali di mana pepasangan itu mengguna punca penjanaan sendiri dan kapasiti penjanaan itu melebihi 5 kilowat;(b) mana-mana orang daripada subseksyen 21(1) dan 21(2) Akta selain daripada orang berikut:(i) seseorang yang memiliki atau mengendali sesuatu pepasangan yang menerima tenaga daripada pemegang lesen atau pihak berkuasa bekalan dan padanya suatu janakuasa dipasang bagi maksud membekal tenaga tunggu sedia sekiranya terputus sumber tenaga utama; atau(ii) seseorang yang.memiliki atau mengendali sesuatu pepasangan yang menerima tenaga daripada pemegang lesen atau pihak berkuasa bekalan pada voltan 11,000 volt atau lebih; dan(c) mana-mana orang daripada subseksyen 23(1) Akta selain daripada seseorang yang mengerjakan atau mengendalikan atau yang mengawal-(i) apa-apa pepasangan berlesen;(ii) apa-apa pepasangan atau kelengkapan logi elektrik yang dikendalikan pada voltan lebih tinggi dari voltan rendah;(iii) apa-apa pepasangan atau kelengkapan logi elektrik yang dikendalikan pada voltan rendah dan menerima tenaga melalui peralatan suis dengan kadaran 100 ampere atau lebih; atau(iv) apa-apa pepasangan atau kelengkapan logi elektrik yang menjana lebih daripada 5 kilowat tenaga. KUASA UTK ADA DIPLOMA/SIJIL ;_ceciter ckit undang2 mana yg bagi hangpa kuasa kecuali kuasa dari majikan......bro2 semua..kita ni semua org teknikal..sol ckp la cara teknikal...ni yg ckp mcm org xde pendidikan pe hal...aq pn ada chargeman,aku pn ada sijil poli ada diploma u..karang otw dgree inyallah,,,semua 2 aq lalui dh...tp bkan aq nk kata org ada diploma ni cm kacang putih je jwb soklan exam..xla mcm chargeman..jwb soalan face 2 face..pengiraan jgn citer la...diploma elektrik yg aq blajar 2 basic je elktrik just banyak nk diajar..chargeman ni kalo 1 benda tu blajar mendalam....cool la bro2...setakat nk buat bq 2 keja aq bro..copy paste je dianye ayat, kuantiti je berbeza...chargeman dianye kerja mana bleh main copy paste..dalam kilang chargman lebih bkuasa dr engineer degree..kecuali la enginer kompeten eleektik dr ST... xyah la gado2 melayu sama melayu...


memang bodoh lah juruteknik tak ikut perkembangan semasa..memang lah bodoh sebab minda mereka ni penuh dengan hati busuk..sebahagian juruteknik yang ada dalam JKR hanyalh berkelulusan spa sahaja..SKM THP 1 N 2...Kebanyakan yang lama berasal dari juruteknik rendah..selepas jawatan juruteknik rendah dijumudkan dapatlah naik juruteknik..sebab tu lah juruteknik dengki sangat dengan PJE...PJE dari dulu hingga sekarang tetap jawatan PJE..Keistemawaannya dapat alaun kritikal 10% dari gaji..Perkhidmatan kritikal termasuklah jurutera,arkitek,doktor,jururawat dan beberapa jawatan lain lagi... Dulu ramai PJE keluar jari sektor awam..Ramai PJE mendapat tawaran yang lumayan dari sektor swasta, petronas,shell.esso dan banyak lagi syarikat elektik kelas A...Sebab itu kerajaan wujudkan alaun kritikal untuk PJE,tak bagi PJE keluar dari sektor awam..Jadi tak perlulah juruteknik menyalak macam anjing bila PJE mohon dikaji jawatan..memang patut pun..dari segi kamahiran dan kompeten PJE memang tidak dinafikan..sebab itu sektor swasta sanggup memberi tawaran yang lumayan pada PJE..Untuk menjaga aset-aset yang ratusan ribu harganya..kalau nak ambik jurusan elektrik di ikm/ilp/ikbn kelayakan sama dengan kelayakan politeknik..kredit bahasa melayu..mate,lulus sains,lulus bahasa inggeris dan beberapa subjek lain..Kalau nak masuk UITM(ambil jurusan elektrik dan lain2 jurusan) perlu kredit bahasa inggeris..jadi ramai yang memohon politeknik dan ikm,ilp,ikbn untuk jurusan elektrik(bagi yang berminat kos elektrik,setakat lulus bahasa inggeris)..sekaili lagi..jadi juruteknik elektrik tak perlulah menyalak macam anjing..kita sama sahaja taraf pendidikan dan saling memerlukan..Bekas PJE JKR..TQ


memang bodoh lah juruteknik tak ikut perkembangan semasa..memang lah bodoh sebab minda mereka ni penuh dengan hati busuk..sebahagian juruteknik yang ada dalam JKR hanyalh berkelulusan spa sahaja..SKM THP 1 N 2...Kebanyakan yang lama berasal dari juruteknik rendah..selepas jawatan juruteknik rendah dijumudkan dapatlah naik juruteknik..sebab tu lah juruteknik dengki sangat dengan PJE...PJE dari dulu hingga sekarang tetap jawatan PJE..Keistemawaannya dapat alaun kritikal 10% dari gaji..Perkhidmatan kritikal termasuklah jurutera,arkitek,doktor,jururawat dan beberapa jawatan lain lagi... Dulu ramai PJE keluar jari sektor awam..Ramai PJE mendapat tawaran yang lumayan dari sektor swasta, petronas,shell.esso dan banyak lagi syarikat elektik kelas A...Sebab itu kerajaan wujudkan alaun kritikal untuk PJE,tak bagi PJE keluar dari sektor awam..Jadi tak perlulah juruteknik menyalak macam anjing bila PJE mohon dikaji jawatan..memang patut pun..dari segi kamahiran dan kompeten PJE memang tidak dinafikan..sebab itu sektor swasta sanggup memberi tawaran yang lumayan pada PJE..Untuk menjaga aset-aset yang ratusan ribu harganya..kalau nak ambik jurusan elektrik di ikm/ilp/ikbn kelayakan sama dengan kelayakan politeknik..kredit bahasa melayu..mate,lulus sains,lulus bahasa inggeris dan beberapa subjek lain..Kalau nak masuk UITM(ambil jurusan elektrik dan lain2 jurusan) perlu kredit bahasa inggeris..jadi ramai yang memohon politeknik dan ikm,ilp,ikbn untuk jurusan elektrik(bagi yang berminat kos elektrik,setakat lulus bahasa inggeris)..sekaili lagi..jadi juruteknik elektrik tak perlulah menyalak macam anjing..kita sama sahaja taraf pendidikan dan saling memerlukan..Bekas PJE JKR..TQ----------------------------------ha elok la kau dah berhenti..terlepas sekor anjing PJE dalam kerajaan yg x diperlukan..buang duit kerajaan je nak bayar..baik bayar kpd kontraktor je..


aku juruteknik elektrik kerajaan..ada sijil kejuruteraan elektrik (KUASA) (PUO), ada Diploma Kej Elektrik (POLIMAS), dan last sem kursus degree (SPACE)..tapi dlm masa yg sama skrg aku sahaja amik chargeman dan dah lulus pun ..AO..jadi la buah mula..x lama lagi nak amik penyelia elektrik plak..aku mmg akui chargeman di swasta gaji tinggi..sbb chargeman ni lebih pada kemahiran dan bukan akademik banding sijil poli..tujuan aku amik chargeman kerana SUKA2 sekadar nak tambah sijil dan pengetahuan JEEE...tetapi chargeman di kerajaan TETAP TIDAK boleh buat keputusan apa2..jadi kalau korang BERJAWATAN chargemna nak gaji tinggi, pi melingkup kerja swasta la..boleh kena henyak dgn majikan kaw2..toksah dok sembang kat sini..pastu dok main komputer je..kerja x nak buat..juruteknik mcm aku mmg kerja utk buat design rekabentuk dan guna komputer utk design dari mula smpai habis..kita orang x perlu pegang pun screw driver ka apa...korang boleh ke buat rekabentuk?? autocad tahu ke?? jadi jgn ingat semua juruteknik elektrik x da chargeman..aku amik sekadar memenuhi masa lapang sbb aku bujang...jadi korang x da la nak peleceh aku, sbb aku pun ada AO..aku amik part time je..x yah susah g IKM/IBN full time..laluan kerjaya di kerajaan kena ada akademik bukan kemahiran..kemahiran kalau nak gaji tinggi, g swasta la brother..ada akai ka?? 350c69d7ab


About

Welcome to the group! You can connect with other members, ge...
bottom of page